ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]


ΕΛΜΕ ΝΟΤΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ
Άλιμος, 16 Μαρτίου 2012

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ
ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ κ. Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΜΕΝΗ
ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Αμέσως μετά τη συνάντησή σας με την ΔΟΕ, δηλώσατε: «Είμαι, αισθάνομαι και δηλώνω δάσκαλος». Απευθυνόμαστε λοιπόν σε σας, γιατί είμαστε βέβαιοι ότι με την ιδιότητά σας του δασκάλου, καταλαβαίνετε πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος ενός σχολείου, στο οποίο παιδιά που μιλούν διάφορες γλώσσες και προέρχονται από διαφορετικές χώρες συνεννοούνται και επικοινωνούν μεταξύ τους στα ελληνικά. Δεν βγαίνουν στο περιθώριο, δεν ωθούνται να εγκαταλείψουν την τάξη –αντίθετα, μέσα από την αλληλεπίδραση των διαφορετικών πολιτιστικών τους χαρακτηριστικών με την ελληνική πραγματικότητα και την ελληνική γλώσσα, μέσα από τα μαθήματα και τις δραστηριότητες του σχολείου, αποκτούν, όπως λένε και τα ίδια, την αίσθηση ότι «ανήκουν». Αναφερόμαστε στα διαπολιτισμικά σχολεία, που προσφέρουν αυτό το έργο και έχουν δυστυχώς στοχοποιηθεί από φορείς της εφαρμογής της εκπαιδευτικής πολιτικής στη χώρα μας.

Στη δύναμη της ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας ανήκουν δύο από τα σχολεία αυτά, το Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο Ελληνικού και το Διαπολιτισμικό Λύκειο Ελληνικού. Το τελευταίο είναι και το μοναδικό διαπολιτισμικό λύκειο που υπάρχει σήμερα στην περιφέρεια της Αττικής. Μαζί με τα σχολεία αυτά, έχουμε συνδιοργανώσει ημερίδα για την διαπολιτισμική εκπαίδευση (18-3-2006). Εδώ και πολλά χρόνια παρακολουθούμε το έργο που επιτελούν, τις πολιτιστικές τους δραστηριότητες, τις προσπάθειες των συναδέλφων μας που εργάζονται εκεί να εφαρμόσουν τις κατάλληλες διδακτικές μεθόδους και να προσφέρουν την ψυχολογική και κοινωνική στήριξη που χρειάζεται, ώστε μαθητές που δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα να μπορέσουν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες της προσαρμογής τους –παράλληλα με την προσπάθεια κανένα παιδί να μην μένει έξω από το σχολείο. Αυτό το τελευταίο είναι, άλλωστε,βασικός κοινός στόχος της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού συνδικαλιστικού κινήματος· όπως και μία από τις στοιχειώδεις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας μας. Τα αποτελέσματα που έχουμε δει είναι εντυπωσιακά: θεατρικά δρώμενα και παραστάσεις όπου στοιχεία του πολιτισμού μας «μπολιάζονται» με τους πολιτισμούς των μαθητών· εικαστικές παρεμβάσεις που, πέρα από την καλλιτεχνική τους αξία, δημιουργούν μια πιο άμεση επαφή ανάμεσα σε ανθρώπους από διαφορετικούς πολιτισμούς· μαθητές που δημιουργούν στις εφημερίδες των δύο σχολείων, που γράφουν με αξιώσεις λογοτεχνία στα ελληνικά, ενώ η μητρική τους γλώσσα είναι άλλη· δίγλωσσα λεξικά που συγγράφονται από τους ίδιους τους μαθητές.

Γνωρίζουμε παράλληλα ότι ως πρόεδρος της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας έχετε δείξει το ενδιαφέρον σας σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Με την ίδρυση του Αρσακείου των Τιράνων το 1998, το ενδιαφέρον αυτό, στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, έγινε και πράξη. Επισημαίνουμε τα όσα αναγράφονται στην ιστοσελίδα του σχολείου αυτού: «…Το Αρσάκειο στα Τίρανα … μπορεί να αποτελέσει ένα επιτυχημένο παράδειγμα υψηλής διαπολιτισμικής παιδείας, η οποία θα οδηγήσει στην καλύτερη κατανόηση των λαών της Ελλάδος και της Αλβανίας και σε μια ευρύτερη συνεργασία σε εκπαιδευτικό και πολιτιστικό επίπεδο με σεβασμό στον πολιτισμό και στις παραδόσεις των δύο λαών...»

Θεωρούμε λοιπόν ακατανόητο, η Ελλάδα να προβάλλει την διαπολιτισμική της εκπαιδευτική πολιτική με την ίδρυση ιδιωτικών σχολείων σε άλλες χώρες, και παράλληλα να επιχειρείται, μέσω κύκλων του Υπουργείου Παιδείας, η κατάργηση των δημόσιων διαπολιτισμικών σχολείων.

Τα διαπολιτισμικά δημόσια σχολεία ιδρύθηκαν στην Ελλάδα το 1996, με απόφαση του τότε υπουργού παιδείας, Γ. Α. Παπανδρέου. Κάποια από αυτά λειτουργούσαν από το 1985, σαν σχολεία για ομογενείς που επέστρεφαν τότε στη χώρα μας. Σήμερα, φοιτούν σε αυτά όχι μόνο μετανάστες και ομογενείς, αλλά και πρόσφυγες από εμπόλεμες περιοχές του πλανήτη, που φιλοξενούνται σε ξενώνες των ΜΚΟ. Τα διαπολιτισμικά σχολεία συντελούν στην καταπολέμηση του ρατσισμού και της ξενοφοβίας, παράλληλα καταφέρνουν να δώσουν διαπολιτισμική διάσταση στην προετοιμασία των μαθητών τους, ώστε να είναι έτοιμοι να ζήσουν σε μια κοινωνία που χαρακτηρίζεται όλο και περισσότερο από πολιτισμική και γλωσσική πολυμορφία (όπως ζητείται και με το ψήφισμα 819/95 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου).

Αν και τα διαπολιτισμικά σχολεία επιτελούν το σημαντικό αυτό έργο, κάποιοι επιχειρούν τη διάλυσή τους. Πέρυσι το Υπουργείο, ενώ είχε υποβληθεί και τότε η πρόταση για κατάργηση των διαπολιτισμικών σχολείων της Αττικής, δεν προχώρησε στην κατάργησή τους. Φέτος, οι προσπάθειες που γίνονται προς το σκοπό αυτό έχουν ενταθεί, με πρόσχημα την οικονομική κατάσταση της χώρας μας και τις περικοπές που γίνονται στο δημόσιο τομέα. Στην πραγματικότητα όμως, τα σχολεία αυτά υφίστανται έναν πραγματικό πόλεμο φθοράς από μέρους της διοίκησης. Εμείς στην ΕΛΜΕ Ν. Αθήνας, έχουμε γίνει μάρτυρες από την αρχή της σχολικής χρονιάς της επιχειρούμενης απορρύθμισης των δύο διαπολιτισμικών σχολείων του Ελληνικού, από ανθρώπους που δυστυχώς είναι επιφορτισμένοι με την εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής της χώρας μας.

Συγκεκριμένα, ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Αττικής κ. Κουμέντος αμφισβήτησε εφέτος όλα όσα τα σχολεία αυτά έχουν εφαρμόσει από την ίδρυσή τους το 1985 προκειμένου να εκπληρώσουν το σκοπό τους, δηλαδή το χωρισμό των μαθητών σε τμήματα με βάση το επίπεδο της ελληνομάθειάς τους και τις επιπλέον ώρες διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας. Ακόμη, έχει προκαλέσει ΕΔΕ κατά του Γυμνασίου και έχει ζητήσει την αποστολή ελεγκτών δημόσιας διοίκησης και στα δύο σχολεία, στηριζόμενος σε ανυπόστατες και έωλες κατηγορίες.

Ενώ η διαδικασία που είχε ορίσει το Υπουργείο για τις προτάσεις καταργήσεων – συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων προέβλεπε εισηγήσεις των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μέχρι 10-2-2012, υποβολή προτάσεων από τα Δημοτικά Συμβούλια τις οποίες οι Διευθυντές ΠΕ και ΔΕ μέχρι 24-2-2012, και εισηγήσεις των Περιφερειακών Διευθυντών μέχρι 2-3-2012, ο κ. Κουμέντος προανήγγειλε την «απόφασή» του την «κατάργηση-μετασχηματισμό Διαπολιτισμικών σχολείων σε σχολεία γειτονιάς» στις 15-2-2012, στον ιστότοπο esos!

Είναι χαρακτηριστικό ότι ούτε οι Δήμοιούτε οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης εισηγήθηκαν το κλείσιμο των σχολείων, αντίθετα, υπάρχουν ομόφωνες αποφάσεις δημοτικών συμβουλίων που τονίζουν τη σημασία τους και την αναγκαιότητα της διατήρησής τους. Παρόλα αυτά, ο κ. Κουμέντος, προτείνει στο Υπουργείο την κατάργηση τεσσάρων διαπολιτισμικών σχολείων της περιφέρειας στην οποία ζουν οι περισσότεροι μετανάστες και πρόσφυγες της χώρας μας, και τον αποχαρακτηρισμό όλων των υπόλοιπων. Η πρόταση όμως είναι επί της ουσίας μετέωρη και εκτός διαδικασίας, αφού είναι σαφές ότι δεν έλαβε υπόψη του τις αντίθετες εισηγήσεις που υποβλήθηκαν στον ίδιο και στο υπουργείο.

Για δύο συνεχόμενες χρονιές υποβάλλονται από τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης της Αττικής προτάσεις στο υπουργείο για κλείσιμο των Διαπολιτισμικών Σχολείων της περιφέρειάς του. Κάθε φορά, με διαφορετική αφορμή! Την πρώτη, με αιτιολογικό τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων, τη δεύτερη με το αόριστο πρόσχημα ότι, βάσει συγγραμμάτων της «διεθνούς βιβλιογραφίας», τα σχολεία είναι «ξεπερασμένα». Ως εκπαιδευτικός, μπορείτε και εσείς να κρίνετε αν αυτή η εμμονή στην κατάργησή τους είναι μια παιδαγωγικά σωστή αντιμετώπιση για τα διαπολιτισμικά σχολεία, που κάθε χρόνο δεν θα έχουν παρά να περιμένουν την επόμενη «εισήγηση» του κ. περιφερειάρχη... Αν βοηθάει στη σωστή λειτουργία οποιουδήποτε σχολείου, στην αρωγή των εκπαιδευτικών του καθώς και στην ψυχολογική στήριξη των μαθητών του.

Θα θέλαμε στο σημείο αυτό να αναφερθούμε στην παρατήρηση διευθυντή διαπολιτισμικού δημοτικού στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, ο οποίος, όταν πληροφορήθηκε την επιχειρούμενη εκ μέρους του κ. Κουμέντου μεθόδευση, απάντησε σε εμάς: «σας ενημερώνω και σας πληροφορώ ότι περιφέρεια από περιφέρεια διαφέρει, ούτε υπάρχει απ' ότι ξέρω τέτοια εισήγηση από τη δικιά μας περιφέρεια. Η δικιά μας Περιφέρεια δεν έχει (πιστεύω) αυτήν την άποψη για τα Διαπολιτισμικά Σχολεία..»

Φαίνεται λοιπόν ότι η «άποψη» της περιφέρειας Αττικής οδηγεί σε συρρικνώσεις, καταργήσεις, αποχαρακτηρισμούς των διαπολιτισμικών σχολείων. Ίσως γι’ αυτό ο αριθμός τους έχει αυξηθεί (και πάντως δεν μειώνεται) σε άλλες περιφέρειες. Ίσως γι’ αυτό στην κεντρική Μακεδονία υπάρχουν έξιδιαπολιτισμικά δημοτικά, ενώ στην Αττική μόνο τρία. Και τρία λύκεια, ενώ στην Αττική ένα! Γιατί εκεί, η «διεθνής βιβλιογραφία» που θεωρεί ξεπερασμένη τη διαπολιτισμική εκπαίδευση δεν έχει ισχύ. Γιατί εκεί, η χώρα μας εξακολουθεί να αναγνωρίζει τις υποχρεώσεις που έχει απέναντι σε ανθρώπους που έχουν άλλες μητρικές γλώσσες και ανήκουν σε άλλες φυλές. Διερωτόμαστε, συνεπώς, πόσο άτυχοι θα πρέπει να θεωρηθούν οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές των διαπολιτισμικών σχολείων της Αττικής, που έχουν την «τύχη» να βρίσκουν συνεχώς απέναντί τους τον κ. Κουμέντο, ο οποίος έχει αυτές τις απόψεις

Η εκπαίδευση των παιδιών των μεταναστών, των προσφύγων, και γενικά κάθε αλλοδαπού μαθητή είναιμία από τις βασικές διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας μας. Η κατάργηση των Διαπολιτισμικών Σχολείων, που έχουν αναλάβει με επιτυχία αυτό το ρόλο, κρύβει μέσα της μια επικίνδυνηβαθιά αντιδραστική και ρατσιστική νοοτροπία. Όπως τονίζει και η ανακοίνωση της ΟΛΜΕ της 6-3-2012, στην περίπτωση κατάργησης διαπολιτισμικών σχολείων δεν διασφαλίζεται η αναγκαία υποστήριξη σε παιδιά που τόσο την έχουν ανάγκη… Και δεν μπορεί να αποτραπεί η σχολική διαρροή, που είναι βέβαιο ότι θα προκύψει με την κατάργηση αυτή. Όπως δήλωσε και η πρόεδρος του 15μελούς μαθητικού συμβουλίου του διαπολιτισμικού λυκείου του Ελληνικού στη διάρκεια της συνέντευξης τύπου στα γραφεία της ΟΛΜΕ: «Με το κλείσιμο του σχολείου μας θα γκρεμιστούν τα όνειρα των μαθητών. Πιστεύω ότι τα παιδιά αυτά αξίζουν να έχουν το δικαίωμα να ονειρευτούν. Όπως κάθε παιδί σε αυτή τη χώρα».

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Επειδή η συνάντησή που είχαμε στις 7 Μαρτίου με τον γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, κ. Κουλαϊδή, δεν έδωσε καμία απάντηση σχετικά με το πώς η πολιτεία σκοπεύει να αντιμετωπίσει το θέμα, ζητούμε να συναντηθείτε με τους εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές των σχολείων αυτών, καθώς και με τους εκπροσώπους των συνδικαλιστικών ενώσεων όπου τα διαπολιτισμικά σχολεία της Αττικής ανήκουν. Πιστεύουμε ότι η συνάντηση αυτή πρέπει να γίνει σύντομα, δεδομένου ότι κανένα σχολείο δεν αξίζει να συκοφαντείται και κανένας μαθητής να ζει μέσα στο άγχος, την απογοήτευση και την αγωνία, εξαιτίας της επαπειλούμενης κατάργησης του σχολείου του.

Με εκτίμηση,

Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Bottom Ad [Post Page]