ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]


Παύλος Χαραμής
Πρόεδρος Κέντρου Μελετών και Τεκμηρίωσης (ΚΕΜΕΤΕ) της ΟΛΜΕ
Με πολύμηνη κυοφορία, αλλά ανεπαρκή ερευνητική τροφοδοσία, δόθηκε επιτέλους στη δημοσιότητα η πρόταση του Υπ. Παιδείας για τη δομή και το περιεχόμενο του «Νέου Λυκείου».
Εύκολα προκύπτει από την ανάγνωσή της ότι στο βωμό της εξοικονόμησης πόρων εγκαταλείφθηκαν γρήγορα τα πρωτινά σενάρια για ένα πλήρως κατακερματισμένο πρόγραμμα σπουδών στο Λύκειο, πλούσιο σε επιλεγόμενα μαθήματα και φτωχό σε παροχή συγκροτημένης μορφωτικής υποδομής. Από αυτή την εξέλιξη σίγουρα δεν ζημιώθηκε η εκπαίδευση, καθώς περισώθηκε υπέρ της γενικής μόρφωσης η πρώτη τάξη, ενώ στο βωμό της εξοικονόμησης πόρων περιορίστηκε η πολυδιάσπαση των άλλων δύο τάξεων του Λυκείου.
Παρατηρούμε βέβαια και σε αυτή την πρόταση τις κλασικές αδυναμίες και ελλείψεις όλων των αντίστοιχων παρεμβάσεων που επιχειρήθηκαν τα τελευταία χρόνια, όπως, π.χ., αποσπασματικός χαρακτήρας, αφετηρία από την οροφή και όχι από τη βάση της γενικής εκπαίδευσης, έμφαση στις αλλαγές της δομής και όχι -ταυτόχρονα- και του περιεχομένου σπουδών, κεντρικός ρόλος των εξετάσεων, απομόνωση της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης από το συνολικό προγραμματισμό της λυκειακής βαθμίδας και ελλιπής σύνδεση των βαθμίδων μεταξύ τους (π.χ. Γυμνασίου με Λύκειο). Η πρώιμη εξειδίκευση των παιδιών από τη Β’ τάξη δεν αναστέλλεται, ενώ οι αλλεπάλληλες εξεταστικές διαδικασίες εύκολα θα οδηγήσουν στα φροντιστήρια.
Αυτό που κυρίως αμφισβητείται και υπονομεύεται είναι η γενική μόρφωση, με την έννοια ενός επαρκούς και συνεκτικού σώματος γνώσεων που θα παρέχει στο σύγχρονο πολίτη τη δυνατότητα να κατανοεί την πολυπλοκότητα των προβλημάτων του φυσικού και του κοινωνικού περιβάλλοντος και να αντιμετωπίζει με θετικό τρόπο τις προκλήσεις του σήμερα θεμελιώνοντας την ανακαινιστική δράση του σε υγιείς κοινωνικές αξίες. Το Ενιαίο Λύκειο θεωρίας και πράξης, που ως δομικό πλαίσιο θα μπορούσε να υπηρετήσει αποτελεσματικά ένα τέτοιο στόχο, δεν συζητείται καν από τους αρμόδιους παράγοντες.
Η προτεινόμενη δομή του Λυκείου, υπηρετώντας κατά βάση τις απαιτήσεις του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και όχι την πρωταρχικής σημασίας απαίτηση για επαρκή και συνεκτική γενική μόρφωση-δικαίωμα κάθε παιδιού, θα οδηγήσει τελικά τη διεύρυνση των μορφωτικών ανισοτήτων σε βάρος των πιο αδικημένων. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Bottom Ad [Post Page]